Algemeen

Extracorporale shockwave therapie of ESWT is een behandelmethode die gebruikt wordt bij chronische spier- en peesaandoeningen. Met behulp van een behandelkop wordt er nauwkeurig op de gewenste lichaamslocatie een krachtige ‘schokgolf’ gegeven.

Shockwave is ontstaan vanuit de technologie van het vergruizen van nierstenen. Inmiddels is bewezen dat shockwave therapie een stimulerend effect heeft op botgenezing en helend werkt bij chronische peesontstekingen. Daarnaast stimuleert het de stofwisseling en verbetert het de bloedcirculatie.

Er zijn meerdere vormen van shockwave therapie. Fysiotherapie Rinus Louwers werkt met radiale shockwave. Hierbij wordt de energie verveeld over een groter oppervlak. Het apparaat produceert een laag tot gemiddeld energieniveau en is uitermate geschikt voor triggerpoints, peesontstekingen en bijvoorbeeld een hielspoor.

Wat kan Fysiotherapie Rinus Louwers voor u doen?

De geregistreerd fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht fysiotherapeutisch onderzoek uw klachten nader analyseren. Vervolgens zal de fysiotherapeut een behandelplan opstellen waarbinnen shockwave een of de behandelmethode zal zijn.

Indicaties voor behandeling met shockwave zijn o.a.:

• schouderklachten o.a. met verkalkingen
  • slijmbeursontstekingen in bijvoorbeeld de schouder of heup
  • tenniselleboog
  • golferselleboog
  • knieblessures: jumpersknee of runnersknee
  • scheenbeenklachten: shinsplints
  • achillespeesklachten
  • hielspoor en fascitis plantaris
  • pijnpunt behandeling (triggerpoints)

Hoe voelt shockwave?

Normaliter wordt shockwave ervaren als niet pijnlijk, maar wel als gevoelig.

Tijdens een behandeling wordt de intensiteit in overleg met de patiënt rustig opgevoerd. De intensiteit kan opgevoerd worden middels het verhogen van de energie waarmee de golven worden opgewekt en in het veranderen van de snelheid waarmee de golven op elkaar volgen.

Een behandeling met shockwave duurt gemiddeld zo’n 10 minuten.

Soms gaat behandeling met shockwave gepaard met kleine bijwerkingen zoals een kleine bloeduitstorting of een gevoelige behandelde plek.

Wat kost shockwave?

Shockwave is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Met shockwave hebben we een extra interventie in de praktijk gecreëerd. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen de kosten voor shockwave hieronder.

In onze praktijk zijn meerdere gecertificeerde ‘shockwave’ fysiotherapeuten werkzaam. Na de studie fysiotherapie is de therapeut opgeleid middels een cursus voor de behandelingen met shockwave.

Alle fysiotherapeuten staan uiteraard geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister (CKR) voor Fysiotherapie en zijn fysiotherapeuten die voldoen aan de door het KNGF gestelde kwaliteitseisen. Deze registratie verzekert je dat de fysiotherapeut de meest actuele kennis en vaardigheden in huis heeft door bij- en nascholing.