Dry Needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Bij de interventie ‘Dry Needling’  wordt er gebruik gemaakt van een acupunctuurnaald. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, dat specifiek gericht is op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook pijn ‘op afstand’ en tijdens bewegen kan veroorzaken.

Wat kan Fysiotherapie Rinus Louwers voor u doen?

De geregistreerd fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht fysiotherapeutisch onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

De behandeling richt zich op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

De fysiotherapeut zal meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer en wordt bewegen vaak makkelijker en minder pijnlijk. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en / of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat kost dry needling?

De dry needling methode is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Met dry needling hebben we een extra interventie in de praktijk gecreëerd. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen de kosten voor dry needling hieronder.

In onze praktijk zijn meerdere gecertificeerde ‘dry needling’ fysiotherapeuten werkzaam. Na de studie fysiotherapie is de therapeut opgeleid middels een cursus voor de behandelingen van de spieren van arm en been.

Alle fysiotherapeuten staan uiteraard geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister (CKR) voor Fysiotherapie en zijn fysiotherapeuten die voldoen aan de door het KNGF gestelde kwaliteitseisen. Deze registratie verzekert je dat de fysiotherapeut de meest actuele kennis en vaardigheden in huis heeft door bij- en nascholing.